Image
13 jan

Oliebollen én een goed gesprek

Op maandag 30 december stond er een prachtige oliebollenkraam bij ons kantoor aan de Linie 1. Als afsluiting van ons 100 jarig bestaan trakteerden we alle huurders en inwoners van Doesburg op lekkere verse, warme oliebollen.

De door collega’s neergezette partytent bood nog wat extra bescherming tegen de koud aanvoelende wind en het zonnetje scheen af en toe lekker. Om de inwendige mens warm te houden, was er warme chocolademelk en glüwein. Op het terrein rondom ons kantoor aan de Linie is het dagelijks een komen en gaan van mensen. Heel wat mensen gingen deze dag met een lekker zakje oliebollen weer verder met hun dag. Ook onze huurders wisten onze kraam te vinden en een aantal van hen hadden de tijd voor een praatje.

Als ik met huurders praat gaat het al gauw over waar ze wonen en hoe ze het daar vinden. Wat speelt en leeft er bij hen?

Dit keer kwam ik aan de praat met een echtpaar dat in De Bongerd woont. “Wonen” is voor hen trouwens niet het goede woord, nee zij “genieten” in de Bongerd en willen hier nooit meer weg. De ligging, het balkon, de woning zelf, overal zijn zij even enthousiast over. En wat mij opviel is dat zij er ook echt zelf wat moois van ‘maken’.  Toch was wel iets waar ze vraagtekens bij hebben. Namelijk: hoe kan het dat een nieuwe huurder die nu hetzelfde appartement huurt, een lagere huur betaalt? Dit is toch niet eerlijk voor de andere huurders die er al langer wonen? Ik heb uitgelegd dat dit te maken heeft met de tussentijds gewijzigde regelgeving van passend toewijzen. Het komt er kortgezegd op neer dat Woonservice IJsselland deze woningen graag wil toewijzen aan mensen die qua inkomen afhankelijk zijn van huurtoeslag. Hier hadden mijn gesprekspartners wel begrip voor. Dit is tenslotte de doelgroep voor woningcorporaties. Om dit mogelijk te maken, moeten we de huurprijs nu verlagen anders mogen we niet toewijzen aan huurtoeslaggerechtigden. De zittende huurders houden hun hogere huurprijs, zoals deze destijds bij hun toewijzing is vastgesteld. Hiervoor hadden mijn gesprekspartners dus echt geen begrip. Ik vroeg of zij het andersom wel acceptabel hadden gevonden? Dus dat een nieuwe huurder meer moet betalen dan de huurders die er al wonen. Dit komt namelijk veel vaker voor. Ja, dit hadden zij wel acceptabel gevonden. Natuurlijk is dit voor een nieuwe huurder wel vervelend. We sloten het onderwerp af met de constatering dat mijn gesprekspartners wel begrijpen dat we er zo mee (moeten) omgaan, maar dat zij het er niet mee eens zijn. En daar kan geen uitleg tegenop. Gelukkig weegt hun woongenot hier dan wel weer ruimschoots tegenop!

En wij van de corporatie? In een goed gesprek leggen we lastige keuzes graag aan u uit en we accepteren ook een andere mening. Neemt u van mij wel aan dat we onze keuzes maken om voor alle huurders betaalbaar, duurzaam en prettig wonen mogelijk te maken in alle wijken van Doesburg.